Hatha Yoga – øvelser og stillinger

Hvad er Hatha Yoga?

Yoga er en flere tusind år gammel træningsdisciplin, og særligt i den vestlige verden er Hatha Yoga blevet den mest udbredte yogaform.

På sanskrit betyder ”Ha” sol og ”tha” måne – og repræsenterer således modsætningerne i os, mens ”yoga” betyder forening.

I Hatha Yoga arbejder vi via fysiske stillinger (asanas) på at skabe balance mellem modsætninger og dermed opnå harmoni i krop og sind.

Hvad er Hatha Yoga godt for?

En Hatha Yoga praksis består af en række forskellige øvelser, der har til formål at give styrke, smidighed og balance både til den fysiske krop og mentalt.

Udover de fysiske øvelser handler yogaen nemlig også om åndedrættet, og der er stort fokus på vejrtrækningsteknikker i Hatha Yoga, hvor mange bruger deres praksis til at spænde af og skabe ro i tankemylder via meditation.

Hatha Yoga øvelser og stillinger

Hatha yoga-stillinger kan opdeles i kategorier: Stående, siddende og liggende.

For- og bagoverbøjninger, twists, omvendte og balancestillinger – hver kategori har nogle fysiske virkninger som fx muskelstyrkelse, rygsøjle-rotation, ledbevægelse, forøgelse af blodcirkulation eller fordøjelse.

Hver stilling have yderligere effekt på fx energiniveauet, fokus, kropsbevidsthed eller viljestyrke.

Blandt de klassiske yogastillinger er hundestrækket (Adho Mukha Svanasana), der foregår i en 90-graders vinkel med strakte arme og ben i gulvet.

Hundestrækket også kendt som – downward facing dog – er en klassisk stilling i Hatha Yoga

De stående krigerstillinger (Virabhadrasanas) styrker muskler og led i det meste af kroppen, ”forlænger” rygsøjlen og stimulerer både fordøjelse og viljestyrke.

Træets stilling (Vrksasana) er en meget brugt balancestilling i Hatha Yoga, og i Barnet (Balasana) finder man indadvendthed og ro.

Og så er den afsluttende dødemandsstilling (Savasana) kendt af mange, som værdsætter at ligge stille på ryggen i en skøn, afsluttende afspænding.

Hvilken yogamåtte til Hatha…?


I yogaens hjemland, Indien, praktiseres yoga hvor som helst og uden stor opmærksomhed på tilbehør.

Yogier praktiserer direkte på stranden eller på en sivmåtte, men det er selvfølgelig anderledes i et træningscenter eller yogastudie, hvor komfort eller bæredygtighed har større betydning.

Til en Hatha Yoga praksis bevæger du dig mellem liggende, siddende og stående stillinger, og du vil ofte skulle finde balancen, hvilket er svært, hvis yogamåtten er for tyk.

Min egen favorit til Hatha Yoga er 0,4 cm tyk med let nubret overflade og stor skridsikkerhed, som er vigtigt for mig.

Med de knap så tykke yogamåtter er det rart at have et tæppe indenfor rækkevidde til at lægge under knæene for aflastning i Kat-ko og lignende.

Hatha Yoga er typisk ikke den mest sveddryppende form for yoga, så yogamåtten behøver ikke at kunne maskinvaskes.

Det er fint, hvis den kan tørres over med en hårdt opvredet klud.

Kig efter holdbarhed og gerne bæredygtighed når du leder efter din nye bedste ven til Hatha Yoga.

Efterårstilbud på Online Yoga
Søg på siden
Populære artikler
Følg os

Læs mere

Måske er du også interesseret i: