Ashtanga Yoga – øvelser og stillinger

Har du hengivet dig til yoga, og er du nået til et punkt, hvor du gerne vil udfordre dig selv og din udholdenhed, så er det måske Ashtanga Yoga, du skal give dig i kast med.

Hvis du starter med at google Ashtanga, kan det være, at du støder på billeder af muskelsvulmende yogier i komplicerede og halsbrækkende balancestillinger.

Men lad dig ikke afskrække – lige som med de fleste andre yoga-stilarter, kan stillingerne tilpasses alder og smidighedsniveau. Og øvelse gør som bekendt mester – eller med andre ord: ”Do your practice and all is coming” (Sri K. Pattabhi Jois).

Hvad er Ashtanga Yoga?

Ashtanga er en nyere, dynamisk yogaform, der er grundlagt i Mysore i Indien af guruen Sri K. Pattabhi Jois i midten af sidste århundrede.

Ashtanga indeholder seks-otte fastlagte serier af stillinger, der balancerer bevægelse med åndedræt.

Hensigten er, at man skal lære serierne udenad, og yogalærerens rolle er at guide, justere og hjælpe dig med at udføre stillingerne rigtigt.

Typisk vil en Ashtanga yogaklasse begynde med nogle solhilsner og derefter en af serierne, hvor de første serier er relativt lette og tilgængelige for de fleste, og efterhånden som du bliver bedre og bedre, bygger du på og når videre ud i de langt mere avancerede serier.

Hvad er Ashtanga Yoga godt for?

Ashtanga Yoga er meget energiskabende og kobles ofte sammen med vinyasa overgange, så du får fornemmelsen af flow mellem yogastillingerne i din praksis.

For nogle vil det give en næsten meditativ effekt, mens andre sætter større pris på de fysiske fordele ved Ashtanga, hvor muskler og led smidiggøres og styrkes, ligesom konditionen også forbedres med de krævende øvelser.

Der er store elementer af udholdenhed, balance og åndedrætskontrol i en Ashtanga-praksis.

Med masser af øvelse bliver din beherskelse af Ashtanga Yoga efterhånden større, og mange vil opleve at få mere energi og overskud i hverdagen.

Ashtanga Yoga stillinger

De Ashtanga yogastillinger, der indgår i de faste serier, er både stående, siddende og til allersidst liggende i en afspændende Savasana.

Fra én stilling overgår man i flydende bevægelser til den næste, og helt afhængigt af hvilken serie, du er nået til, så vil du møde fx Utthita Trikonasana, hvor du fra bredstående stilling bøjer ned til siden og tager fat om storetåen.

Det kan også være en hovedstand eller Urdva Dhanurasana, hvor du står i bro.

Eller måske en ”Halv bundet lotus”, som er en siddende foroverbøjning med en arm bag ryggen med fat i tåen på en fod under maven.

Ja, det lyder lidt snoet og kluddermor-agtigt, men husk, at vejen til disse stillinger kan være lang og tager mange års øvelse.

Hvilken yogamåtte er bedst til Ashtanga?

Den mest velegnede yogamåtte til Ashtanga er, efter min mening, en slidstærk og skridsikker naturgummi yogamåtte.

Og gerne en, der kan tåle at blive vasket grundigt, for man kommer til at svede til Ashtanga.

MEN… når vi taler om Ashtanga, så anbefales det faktisk at overveje et bomulds Mysore tæppe, som kan hjælpe på nogle af de glidende vinyasa-bevægelser. Mysore tæpper er dekorative og originale og kan let vaskes.

Efterårstilbud på Online Yoga
Søg på siden
Populære artikler
Følg os

Læs mere

Måske er du også interesseret i: